3. sep. 2010

Onsdag, torsdag og fredag

Det er vel på tide å oppdatere litt igjen, om hva jeg har gjort de siste dagene!
Beklager forresten at jeg ikke har noen bilder nå, men jeg har rett og slett glemt av å ha med meg kameraet rundt om.

Onsdag hadde vi brannvernkurs med brannsjefen i Kvinnherad kommune. Først holdt han foredrag om hvordan forebygge brann og hvilke konsekvenser en brann kan få, før vi gikk ut og fikk prøve å slukke en kontrollert brann med pulverapparat. Jeg syntes dette kurset var veldig nyttig, for selv om man kanskje vet det meste fra før, går det litt i glemmeboka når man ikke repeterer det. Dessuten har jeg aldri brukt et pulverapparat før, men nå vet jeg akkurat hvordan det funker, også! (Ja, jeg vet at det ikke er verdens mest kompliserte sak, men jeg tipper man blir litt stressa om man er i en situasjon der man virkelig får bruk for det!)

Etter lunsj hadde vi "Plukk og pell", som det ble kalt på timeplanen. Vi kunne velge om vi ville plukke sopp, bjørnebær, plommer eller blåbær. Jeg og en del andre gikk ned i "hagen" og plukka en diger bøtte full med kjempegode plommer. Å, Vestland, Vestland!

Jeg har vel nevnt at jeg har kjøkkentjeneste denne uka? Tiden etter middag ble iallfall brukt til oppvask og rydding, før en kjapp blund. Så bar det tilbake på kjøkkenet for å ordne i stand kveldsmaten, for så å rydde og vaske. Litt senere utpå kvelden var jeg ute og gikk tur med noen av de jeg har blitt kjent med her, noe som var kjempetrivelig - stjerneklart og greier. Vi møtte også på to pinnsvin, og Amund døpte det ene Børre.


Torsdag hadde vi vanlig skole igjen, og vi på grønn gruppe hadde først en jazzklasse med Koshi. Herlighet, det tror jeg er den tyngste klassen jeg har hatt i hele mitt liv, men jommen føltes det bra da vi var ferdig! Etter lunsj hadde vi samtidsdans med Maia, og vi dreiv med kontaktimprovisasjon, personlig rom og kontroll over egen kropp. Samtidsdanstimene er i grunn litt vanskelige å beskrive, de er veldig utforskende og "flytende", og man oppdager noe nytt ved seg selv hver gang. De er både fysisk og mentalt krevende, for konsentrasjonen må virkelig være på topp hele tiden - og jeg liker det!

I tillegg til at jeg har kjøkkentjeneste denne uka, har jeg linjeromvaskeuke, så etter middag vaska jeg det ene danserommet vårt, og så ble jeg med på et minikurs i Tai Chi som den ene kunstlæreren her hadde. Jeg merka faktisk veldig godt at blodgjennomstrømningen ble bedre, så dette må jeg prøve mer.

På kvelden hadde jeg planer om å jogge, men de gikk i vasken da "The Number 23" (filmen) ble satt på oppe på hemsen. Jeg havna der i stedet, og så gikk jeg og la meg.


Fredag, altså i dag, har vi også hatt linjefag. Før lunsj var vi med Maia ned i fjæra (!) for koreografi-time. Vi dansa i par på steinene langs vannet, og det ble helt spesielt. Jeg liker at vi får lære om dans i ulike rom, det viser hvor allsidig det er! Etter lunsj hadde vi afrocontemporary med Koshi, og nå begynner jeg å bli litt mer vant til de afrikanske rytmene enn jeg var den første dagen. Det er en ganske annen måte å bevege seg på enn vi trauste nordmenn er vant til! Heftige rytmer, masse fotarbeid og høøøøøye hopp! Skikkelig treningsøkt med andre ord!

Etter middag (som var FISK, som vi allerede har hatt to ganger denne uka!!!! = misfornøyd Hanne), oppvask og rydding, hadde teaterlinja en liten visning i BlackBox. Det var skikkelig rart å kun se på ei teaterlinjes visning, uten å være noen som helst del av den, etter tre år på drama, men også veldig morsomt. Jeg merka iallfall at jeg lærte mye på de tre årene!

Nå skal jeg snart gå og ordne til til kveldsmat, også blir det vel noe Alias-spilling i kveld, tenker jeg. Men først må jeg bare fortelle dere om noe som Eli (lærer) fortalte oss om på morgensamlingen i dag! I 1992 så var et skip med containere på vei fra Russland til Amerika (eller noe sånn), men midt ute på havet ble det så fæl storm at flere av containerne datt av skipet. Én av de containerne inneholdt 28.000 badeender, og etterpå har noen av dem blitt funnet rundt omkring i verden, men det er fortsatt mange igjen som ikke har blitt funnet. Hvis dere finner en, så vil nordmannen Øyvind Breivik gjerne vite om det, han er visst veldig interessert i dette!


Nå skal jeg ta en powernap, og så ordne kveldsmat!
Håper alt er bra på Østlandet, gleder meg til å komme hjem en tur snart!

4 kommentarer:

  1. Hei Hanne.

    Vi er fortsatt på fjellet, men det hindrer ikke dagens pensjonister i å følge med i det som skjer på dine trakter.

    Fint at du har det så bra, og vi gleder oss til å treffe deg i "Det store bryluppet ".


    Med vennlig hilsen fra Tante og Onkel.

    SvarSlett
  2. Godt å se at du ikke kjeder deg og tvinner tommeltotter der borte på vestlandet.Du blir god på kjøkkentjeneste og en garvet fiskespiser du når dette året er omme!! Her er det i dag (lørdag)knallfint vær, så det må vi glede oss over og utnytte. Tror det blir en tur til Raufoss.Det er visst litt plenklippeng som venter der.Kos deg i helga og så ses vi snart. Klem fra tante Marit

    SvarSlett
  3. Fisk.... skjønner at det er fint med variasjon i matveien! :)

    SvarSlett
  4. Før du vet ordet av det syns du fisk er godt! Hvis året på Vestlandet mot formodning ikke overbeviser deg, skal jeg ta deg med på Fjord på Tullinløkka. Liker du ikke sjømat etter et besøk der, er det ikke håp.

    Klem til deg til vi ses i helgen =)

    SvarSlett