24. sep. 2010

Torsdager og hjemlengsel

Jeg hater og elsker virkelig torsdager på samme tid. Jeg har nesten 6 timer dans i løpet av dagen, og ikke 6 timer avslappende dans - først har vi jazz med Koshi, hvor vi alltid har HARD styrke/floor-barre e.l. før kombinasjoner og "over gulvet", og jeg lover dere - jeg har aldri svetta mer i hele mitt liv enn det jeg gjør i de timene, så har vi fordypning, som i mitt tilfelle er moderne/samtidsdans, hvor man i tillegg til det fysiske blir ganske mentalt sliten, og etter middag har jeg øvet klasse i klassisk ballett. I den klassen er vi bare fem stykker, så det er ingen mulighet for å sluntre unna og jukse bort noen trinn her og der, for alt synes.
Jeg blir utrolig sliten, men samtidig får jeg veldig mye energi og humør av det, og jeg føler meg SÅÅÅÅ bra etterpå! Det er vel disse endorfinene som alle ekspertene snakker om som dukker opp :-)

Men jeg må innrømme at nå har jeg en liten periode hvor jeg er litt trist. Det er ikke det at jeg ikke har det bra og gøy og koser meg her, men jeg skulle gjerne vært på Toten, opplevd høsten hjemme (den er jo faktisk ganske fin! Her er ALT grått), tatt en te-kopp med far om kvelden, sittet i den gode sofaen vår med verdens særeste pus og sovet i min helt egne seng. Også har jeg akkurat lest ut en bok som heter "Strikkesirkelen", og den gjorde at jeg fikk lyst til å begynne å strikke. Og det er jo ingen her som kan lære/hjelpe meg med det, med mindre mor bestemmer seg for å ta en tur over. Og nærmeste klesbutikk må jeg ta buss for å komme meg til (Det er ikke det at jeg egentlig handler så veldig mye klær, det er mer det å vite at jeg har muligheten). Folk som tror Toten er et øde sted, bør bo på Halsnøy en stund. Det er koselig her, for all del, men det finnes jo ikke all verdens av muligheter. Også plager det meg litt å tenke på at jeg ikke bare kan ta en dagstur hjem - noe jeg mest sannsynlig bare har godt av at jeg ikke kan, men det er bare det at alt er så mye koseligere hjemme!
Dessuten har det kommet til det punktet her at vi begynner å irritere oss litt over hverandre. Folk vasker ikke opp etter seg, skulker unna fellesoppgaver, kommer for sent, gjør ikke jobben sin osv. Og selvfølgelig er det alltid vi samme som til slutt gjør det, fordi vi ikke vil dusje blant hårdotter og døde insekter, og det ikke er igjen én eneste ren tallerken.
Men for å gjøre det helt klart: Jeg trives fortsatt godt her, så det er ingen som trenger å bekymre seg for meg! Litt hjemlengsel er vel helt naturlig første gang man flytter hjemmefra?


For å lette litt på stemningen i dette innlegget: Jeg var så heldig i dag at akkurat idet jeg satte på dusjen gikk brannalarmen! Og vi vet om at første brannøvelse skal være varslet, så jeg måtte jo bare ut. Så der løp jeg da, ute i regnet, litt forvirra, litt flau og litt lattermild, iført flotte gummistøvler og et fint, lyseblått håndkle - og halvveis avrent sminke. Pent. Bare se det for dere!
(Ja, det var falsk alarm, forresten)

6 kommentarer:

  1. Hei Hanne ! Sitter akkurat og leser på bloggen din - ble litt lei meg når jeg ser at du er litt trist idag (24/9), men jeg kan trøste deg med det at du ser nok litt annerledes på det etter hvert. Kan fortelle deg at din "gamle" tante også har bodd hjemmefra i sin ungdom og du verden så synd jeg syntes på meg selv !!!!Men det går nok bedre etter hvert skal du se . Når det gjelder været, så striregner det her idag -fredag -. Ha det bra så lenge - vi sees i høstferien. Klem fra tante Vera

    SvarSlett
  2. Hvis det er noen trøst, så er det regn og trist og grått på Toten i øyeblikket også. (Det hjelper kanskje ikke så mye?)

    Jeg lover å ha nok te i skapet til du kommer hjem i høstferien! Og Pondus venter på deg!

    SvarSlett
  3. Hei på deg lille venn. Helt naturlig å ha litt hjemlengsel første gang man bor hjemmefra. Jeg flyttet til Lillehammer,så det var jo ikke så langt hjem. Som de andre har skrevet, så er det ikke det vakreste været her i dag. Bøtter ned!!! Ikke lenge til høstferien nå. Du får komme en tur til Skreia da, så skal jeg gi deg ei lettvin oppskrift på gode tøfler som du kan strikke. Kos deg med te og vestlandsvær så lenge. Stoooor klem fra tante Marit

    SvarSlett
  4. Hei Hanne

    Ser at du har litt hjemlengsel. Ikke så rart det. Det hadde jeg og i massevis da jeg flyttet til Oslo for å utdanne meg. Det var en liten periode så ille at jeg holdt på å kutte ut studiene! Heldigvis fikk onkel Roar og faren din overtalt meg til ikke å gjøre noe så dumt. Og det er jeg dem evig takknemlig for.

    En ting som er positivt ved at du lengter tilbake til Toten (og oss), er jo at du da antakelig har hatt en god oppvekst! Og slikt ser en ofte ikke før en har vært hjemmefra over et litt lengre tidsrom.

    Når det gjelder strikking, kan vi ta et lite kurs når du kommer hjem på høstferie. Vi kan begynne med det helt enkle. Jeg ser også at tante Marit har et tilbud til deg om å lære å strikke enkle tøfler. Tanter er gode å ha!

    Håper dere finner ut av det med at ikke alle gjør det de skal! Ta det opp.

    Ha ei god helg da, jenta mi. Vi tenker på deg og er glade i deg.

    Klem fra mor

    SvarSlett
  5. Litt til:

    Nå sitter far og jeg ved hver vår PC her på fredagskvelden...Tenk deg oss to "gamlingene" drive slik. Samtidig snakker vi litt om de tre flotte barna våre, og gleder oss til å se dere igjen. (Øyvind kommer en liten tur hjem i kveld, og jeg har laget kabaret - det er han så glad i). Om ikke altfor lenge kommer du en tur, og det var visst og en mulighet for at Mari skulle ta en liten tur på søndag.

    Ha en god kveld.

    Mor

    SvarSlett
  6. Åh, jenta mi!! Det skulle bare mangle at du har litt hjemlengsel. Her sitter jeg og sturer (bortlengsel?) og savner deg helt sykt. Endelig litt rettferdighet, sier nå bare jeg :p men, on a different note, så må jeg si at jeg er utrolig stolt av deg :) gratulerer med ryddinga, forresten! jeg ble litt satt ut da jeg leste det. Glad i deg, vennen! Kos deg litt ekstra for meg og da ^^

    SvarSlett